Svetskurs steg 2
Fokus: bilpåt, rostrep
Typ: Forts.
Maskiner: MIG/TIG, slip, kap, klipp, nibbler
Verktyg: fil, hammare, mothåll, plåtsax
Moment: mäta, malla, klippa till, grovforma, krympa, sträcka, inpassa, svetsa, återforma
Längd: en dag
Börjar: 09.00
Slutar: 17.00
Max deltagare: 2
Min deltagare: 1
Ort: Mullsjö
Pris: 2700 Skr. inkl moms
Behöver du boende?
Under kursdagen lär du dig svetstekniker med MIG/MAG-svets eller TIG-svets som är anpassade för att ge fina resultat i tunna material. En av utmaningarna med svetsning i tunna material är att motverka krympdeformation. Detta är en bieffekt som egentligen finns i all svetsning men som gör sig särskilt påmind ju tunnare svetsgodset är.
Förutsättningen för fina karosserijobb börjar redan då gammal plåt ska tas bort. Ytors krökning bör mätas upp innan nya paneler eller lagningsbitar passas in. Vidare så bör svetsfogens delning och kanter vara så jämna och likformiga som möjligt innan svetsningen påbörjas.
Svetsarbete i tunn plåt underlättas av en mängd små men enkla delmoment med mätning, anpassning, val av slipmaskiner, arbete med hammare och mothåll och så vidare.
Kursen sätter fokus just på de delar i karosseriarbetet som har att göra med kontroll av ytors krökning, inpassning före svetsning samt efterbearbetning. Detta får du stor användning av oavsett om du tillverkar delar själv eller renoverar med färdiga reparationsplåtar/ekonomiplåtar.
Kursdagen börjar med förevisning och resonemang om hur plåt reagerar och påverkas av svetsning. Vilka scenarion som man ställs inför beroende på om ytor är stängda (till exempel en tröskellåda) eller öppna med full åtkomlighet. Vi resonerar öppet om en mängd olika hjälpmedel som erfarenhetsmässigt ger förutsättning i att få precision i arbetet på ett tidseffektivt sätt.
Du väljer själv viken svetsmetod (MIG/MAG eller TIG eller båda) som ska användas beroende på vad du har tillgång till eller vill lära dig. Det går även bra att ha med egen svets för att lära sig arbeta med en svetsmaskin man redan har.
Under dagen övar du på att ersätta en del av den yta som finns i övningsplåten. Ytan på övningsplåten är krökt som på en karossyta och du får göra alla momenten från att mäta upp ytans krökning hela vägen fram till färdig helsvets med avslipning och efterföljande handbearbetning. Målet är att formen blir samma som när du började vilket du har full kontroll över genom de mätlinjaler du tillverkar i början av.
Lindes Garage
Skolgatan 1a
Mullsjö, Sweden
Email: info [AT] classicautorestore [DOT] se
Telefon: +46722507270
Webb: classicautorestores.se
Repetera kursernas innehåll på garagesupport.se
Till gamla garagesupport