Kaross

Previous Next

Ekonomiplåtar

Om man vill reparera karosser kan ekonomiplåt vara en lösning. Det är en slags fabricerade halvstora plåtdelar som spar tid vid reparationer. De är gjorde efter hur omfattande rostskador brukar drabba aktuell modell.

Krympverktyget är kanske det första verktyg man behöver ha när plåtdelar ska tillverkas eller anpassas.Ekonomiplåt kan till exempel vara en mindre del av en framskärm. På bilderna här ser vi en en framskärm för Jaguar XK120 tidigt 50-tal. Om rostskador inte är allt för omfattande kan en lösning vara att köpa ekonomidelar eller så kallade "repair panels".

Ekonomiplåtar tillverkas för de partier som är kända för att få rostproblem. De blir oftast de nedre delarna mot tröskel och skärmkant. Detta kan heta repari panel, quarter panel, repair sections panel eller liknande.

Hela originaldelar kan bli riktigt dyrt eller omöjligt att få fram. Mindre delar av till exempel en skärm är lättare att fabricera och görs ofta av enklare verktyg. Dessa plåtreservdelar blir därför billigare att producera, därav uttrycker ekonomiplåt. Samtidigt är passformen varierande.

Varför varierar passformen på dessa plåtdelar?

  • Kunskapen och ambitionen att göra bra plåtdelar varierar mellan producenter eftersom det kostar pengar att göra verktyg.
  • Bilmodeller fram mot 60-talet kan variera i utförande mellan exemplar då de haft hantverksmässiga anpassningar i produktionen.
  • Verktygen som använts i produktionen i original från början kan ha använts så länge att förslitningen av dessa påverkat formen under åren fastän ingen förändring egentligen är gjord.

MPanel som till stor del är formad med krympverktygetan kan ana att det i praktiken inte går att tillverka en reservdel eller ekonomiplåt som passar perfekt. Därför blir det nästan alltid nödvändigt att anpassa de ekonomiplåtar man köper.

Ett bekymmer är att man i förväg inte kan veta hur bra dessa delar är tillverkade. Man kan få rekommendationer av andra som "redan provat" delar från en grossist eller tillverkare.

En maskin som är riktigt bra i detta sammanhang är krymp- och sträckverktyget. Det är ett verktyg som kan förkorta eller förlänga plåten på kanter eller en bit in på delen. Just att man kan göra denna förändring i plåten i en bestämd riktning blir nästan som trolleri. Särskilt effektivt är att bearbeta kanter till plåtytor då de påverkar formen väsentligt.

Vanliga handverktyg som plåtslagerihammare och mothåll är givet att ha men just krymp- och sträckmaskinen är ett mycket tidsbesparande och kraftfullt verktyg.

Allt är nu helsvetsat och efterbearbetat så formen är så nära rätt som möjligtPå bilderna kan man se att det blev nödvändigt att även tillverka en intilliggande del av färdiga ekonomiplåten. Det är inte heller det ovanligt. Men med hjälp av ekonomibitarna kommer man fortare framåt och spar tid och det blir oftast ekonomiskt försvarbart.

Kontakt

Lindes Garage

Skolgatan 1a

Mullsjö, Sweden

Email: info [AT] classicautorestore [DOT] se

Telefon: +46722507270

Webb: classicautorestores.se

Repetera kursernas innehåll på garagesupport.se