Kaross

Laga rost

Det mest vanliga för oss som vill ha en veteranbil/entusiastbil är förmodligen att karosseriet är rostskadat eller krockskadat. Karossen blir därmed något centralt som många renoveringsprojekt startar med.

Karosseriarbete

Karosseriarbete tar tid och stora arbeten tar mer tid. Ytor behövs för uppställning under längre tid eller så krävs intensivt arbete. Faktum är ändå att mycket kan göras bara man har tillgång till en garageyta. Verktyg och maskiner är inte orimlig att införskaffa eftersom kvalitet/pris är bättre än någonsin.

Renovera karossen själv

Om man väger in vad arbetstid kostar så blir kalkylen av egen utrustning som kompressor, svets, slip och kapmaskiner o.s.v. inte helt fel. Lägg där till att du gillar att skapa saker i denna miljö och era. Då blir garaget en mentalt läkande plats att gå till. Drivkraften bör vara glädjen i skapandet och har du haft turen att komma över en åtråvärd klassisk bilmodell finns också ett värde när renoveringen är slutförd.

Ekonomibitar

Vissa bilmodeller är mycket välförsedda med karossdelar och ekonomibitar medan andra saknar det helt. Om du inte har köpt en klassiker ännu så kan det vara bra att veta i förväg.

Med lite tur finns ekonomibitar och till och med originalplåt eller nytillverkade plåtar från gamla originalverktyg. I vissa fall får man tillverka plåtdelar själv men oftast lönar det sig att köpa de mer komplicerade partierna. I övrigt är det vanligt med egen tillverkning av mindre lagningsbitar där rostskadorna är måttliga till små.

Passform

Man kan anta att all originalplåt är svår eller nästan omöjlig att få tag på till äldre bilmodeller idag. Passformen kan variera eftersom verktygen förmodligen är slitna ifall de ändå finns kvar och kopior är svåra att få exakta. Av det skälet får man räkna med att viss modifikation av reservdelsplåt blir nödvändig för att resultatet ska bli helt bra.

Mängden rost

Det är en klen tröst men man ska räkna med att cirka 3 gånger mer rost blir synligt än det som syns när man beskådar en rostskada utvändigt. När man sågar och kapar bort gamla partier blir andra plåtar innanför synliga. En tröskellåda är t.ex. fäst i nerkant mot golvet samt mot tröskellådans inre del. Det blir vanligen upp 3 gånger mer rost än vad som först är synligt. En skärmkant har t.ex. alltid en inre del och är den yttre rostskada så är den inre vanligen det också.

Gamla reparationer

Gamla reparationer från tiden då fordonet hade lägre värde är ofta slarvigt gjorda, med önskemål om att minska kostnaden. Det är fiffigt att få komma åt att titta invändigt innanför bakskärmar och liknande som avslöjar hur tidigare reparationer är gjorda. Tjocka lager med spackel är varningsflagg. Ha gärna med en magnet och testa hur den attraheras av plåten under. Eventuellt så går den inte att fästa alls och då är det tjocka lager spackel.

Kontakt

Lindes Garage

Skolgatan 1a

Mullsjö, Sweden

Email: info [AT] classicautorestore [DOT] se

Telefon: +46722507270

Webb: classicautorestores.se

Repetera kursernas innehåll på garagesupport.se