Kaross

Rostskada

Rostskadors omfattning är ofta svåra att bedöma vid en första anblick. Erfarenheten är ofta att arbetet blir ungefär 3 gånger större än man först kunde bedöma.

Det hela beror på att när rostiga partier avlägsnas så blir sanningen mer påtaglig för det måste ju finnas något att svetsa de nya plåtarna i. Alltså måste ytterligare plåt avlägsnas för att komma fram till något som är nog friskt att svetsa i.

Gamla reparationer

På 70- och 80-talet gjordes inte alltid så bra reparationer. Det är inte alls ovanligt att man då lagade i med ny plåt utan att ta bort gammal plåt. Resultatet kan bli tröskellådor med dubbla plåtar där fukten samlas och rostar fortare. I dag är medvetenheten större men se upp för bilar med slarvrenoveringar. Dessa håller inte särskilt länge om det är bilar man vill använda.

Tips inför rostlagningsprojektet

Kapa bort de rostiga partierna tills frisk plåt finns att svetsa i. Ta inga genvägar så du blir tvungen att svetsa i rostig plåt. En bra svetsfog är lätt att gör om rena plåtytor finns och om plåten har sin ursprungliga tjocklek. Lägger man in de nya plåtarna "kant i kant" så blir det möjligt att göra en reparation som i praktiken (och i positiv bemärkelse) inte är möjlig att se. Fina reparationer betalar sig alltid på originalbilar.

Inpassning av ny plåt är viktigt.

punkterInpassning är arbetet med att få plåtar att ligga i nivåer med varandra så inga höjdskillnader uppstår. Det är också lättare att svetsa där det inte uppstår spalt. Lägg därför tid på att få de nya bitarna att passa in så exakt som möjligt. Där plåtar ska ligga omlott bör man använda svetsprimer, en slags grundfärg som man kan svetsa i. Det håller borta rosten mellan dubbelplåtar.

Använd punkttekniker

Som svets kan MIG/MAG-svets rekommenderas. De när enkel att använda och klarar dessutom att göra effektiva punktsvetsar.

Börja alltid med att punktsvetsa de nya delarna med 25-30 m.m. avstånd. Se också till att plåtarna ligger i rätt nivå. Räkna med att hela tiden få justera eftersom inget vill ligga still då man börjat svetsa.

När sedan fogen är punktsvetsad så kan den helsvetsas men gör inte helsvetsningen genom att köra en hel kontinuerlig svetsfog. Detta skapar för mycket värme och resulterar i krympning av metallen i svetsfogen. Fortsätt istället med att använda punkttekniker tills hela skarven/fogen är fylld med punkter. Kyl gärna med tryckluft mellan så hålls värmen och deformationen nere på ett minimum.

Slipa bort överflödig svetsfog och blånad

När punktsvetsöarna helt fyller fogen ska den slipas ner, dels för att inte skapa ojämnheter inför en lackering men också för att minska rostbenägenheten. Tänk på att alla blånade ytor är oxiderad metall som är ett förstadie till vanlig rost. Se därför till att få bort så mycket av den blånade ytan som möjligt så håller reparationen länge.

MIG-lödning

Miglödning är ett alternativ till att svetsa med traditionell MAG-svets och ståltråd. Här är puntningen gjord för att sedan "helsvetsas". Sammanfogningen måste göras i spalt.Ett alternativ till vanlig traditionell MAG-svetsning är att MIG-löda med koppar/kisel CuSi3. Det är en legering som har lägre smälttemperatur än stål och kan vara en bra lösning för svåra svetsfogar med bred spalt eller tunt material.

MIG-lödning har funnits ett bra tag och blev mer vanlig då karosserna allt mer fick galvaniserad plåt. Koppar/kisel fungerar att foga samman galvaniserade ytor utan att behöva slipa bort. Se dock upp med zinket som fortfarande förorenar luften. De till att ventilera bort detta vid svetsning.

Skaffa alltså en rulle koppar/kiseltråd och en tub ren argon så fungerar de flesta mindre MIG/MAG- svetsar att genomföra miglödning.

Kontakt

Lindes Garage

Skolgatan 1a

Mullsjö, Sweden

Email: info [AT] classicautorestore [DOT] se

Telefon: +46722507270

Webb: classicautorestores.se

Repetera kursernas innehåll på garagesupport.se