Maskiner och verktyg

Svetsen nummer 1#

Om du är i läget att införskaffa svets så kan utgångspunkterna variera men för ett hobbygarage som inte ska svetsa traktorredskap och tyngre maskiner är oftast svets av typen MIG/MAG rätt att börja med.

Detta är MIG/MAG-svets

Svetsa betyder att man smälter och fogar ihop metaller genom att använda samma sorts metall som det som ska fogas samman, d.v.s. det är i grunden samma legering och smälttemperatur i tillsatsmaterial och svetsfogen som för metallen i svetsobjektet.

Svetsövning i bilplåt med efterbearbetning för att slippa krympdeformation MIG/MAG-svets är en typ av elektronbågesvets, d.v.s. man får värmen genom elektrisk effektutveckling i svetsgods och tillsatsmaterial. Den elektriska ström som svetsen lämnar går ut till svetsgodset genom ett kraftigt kablage där en av kablarna har klämma som sätts fast i det som ska svetsas. När man svetsar ska elektronbågen lagom hinna smälta ner tråden som matas fram mitt i brännarhandtaget och elektronbågen. Viktigt inställningar är hastigheten på tråden samt storleken på strömmen. Svetsgasen som strömmar ut över svetsstället förhindrar att metallen oxiderar/brinner, allt syre måste hållas borta.

MIG/MAG-svets kan beskrivas som en apparat där svetshandtaget man håller i spritsar ut smält metall på underlaget så att metallytor kan smältas samman. Svetsarbete med MIG/MAG kan göras med enbart en hand men med två händer blir det ännu bättre, otroligt smart.

Hur mycket metall som behövs för svetsfogen bestämmer du genom hur fort du rör dig framåt över svetsgodset. Hur mycket värme du behöver bestäms av svetsgodset tjocklek, smälttemperatur och värmeledningsförmåga vilket justeras in på svetsens ström/spänningsreglage. Utifrån detta behöver du sedan justera in en lagom hastighet på trådmatningen så den hinner smälter i lagom takt beroende på den värme strömmen skapar.

Jag ska köpa MIG-svets

Ljusbågen har precis stängts av och kvar är lite glöd på svetstrådens ände.Ibland hör man sägas att "jag ska köpa mig en MIG-svets". Faktum är att de flesta borde säga MAG-svets för de flesta har som mål att svetsa i stål och då använder man en blandgas (argon/kolsyra också kallad för aktiv gas generellt). Svetsning med denna teknik i stål kallas för magsvetsning på grund av att svetsgasen är en aktiv gas.

MIG- eller MAG-svets?

Det kallas helt enkelt för MAG-svets när det är fråga om en svetsmaskin preparerad för stål och med gas avsedd för stål, d.v.s. en blandgas/aktiv gas. Men eftersom samma maskin också går att preparera för svetsning i aluminium eller för svetsning/lödning med koppar/kisel som tillsatsmaterial, så kan den också kallas för MIG-svets. Då krävs istället en ren argongas eller argon/helium s.k. inert gas som är helt passiv.

Anrika Esab i kompakt så kallad inverterteknik. Denna maskin har högre IQ än de flesta "om man kan säga så". Kretsar analyserar strömmen och ställer själv in rätt trådmatning. Lättare än så blir det inte.

Om det är en MIG- eller MAG-svets beror helt enkelt på den svetsgas som används. Består den av enbart en ädelgas, som också kallas för inert gas, som t.ex. argon, ja då är det fråga om MIG-svetsning. Har man däremot en s.k. blandgas, argon/kodioxid, jag då är det en aktiv gas d.v.s. det heter MAG-svetsning. Därför är den bästa benämningen på denna typ av svets MIG/MAG-svets.

MIG - Metall Inert Gas, mest vanligt med argon
MAG - Metall Aktive Gas, mest vanligt med argon och koldioxid

Inert, vad är det?

Du kanske reagerar över ordet inert? Det är ett annat ord för en gas som är helt passiv. Ädelgaser är passiva eftersom de har atomer/molekyler som är mycket stabila och alltså inte deltar i svetsprocessen. Vissa metaller och svetsmetoder fungerar bäst med inerta gaser och andra med aktiva gaser. En vanlig inert gas är argon och den finns i luften naturligt, en annan är helium som ibland förekommer som gas i ballonger så de kan flyga upp i luften.

 

MIG/MAG-svets - enkel att använda

När det gäller handhavande är MIG/MAG-svets den svetsmetod som är lättast att lära och att använda. MIG/MAG svetsen är klart snabbast på att producera svetsfog och handhas lätt med en hand. Alltså har man en hand ledig för att passa in bitarna som ska sammanfogas i optimalt läge.

Svetsobjektet, vad klarar en MIG/MAG-svets?

Gäller det traktorredskap och tyngre maskiner eller konstruktioner med speciellt höga krav på hög hållfasthet, t.ex. infästning för hydraulcylinder, godkänd störtbur i rallybil och liknande, kan andra metoder krävas.

MIG/MAG-svets ger inte den absolut högsta hållfastheten bland kända svetsmetoder, men mycket av de svetsarbeten som görs kan ändå ge fullt tillräcklig hållfasthet med MIG/MAG. Det kan vara konstruktioner i fyrkantsprofiler, platt- och vinkeljärn eller plåt, karosseri arbete och rostlagning på fordon.

 

Telwin är förmodlgen det fabrikat och märke som säljs av allra flest webbutiker och affärer med svetsmaskinerModerna svetsmaskiner

Dagens moderna svetsmaskiner är intressanta ur fler perspektiv. Dels finns ibland fler funktioner kombinerade i en och samma maskin, dels är de ofta mer kompakta och finns i attraktiva prislägen. Det betyder att hobbygaraget kan få fler funktioner i en kompakt maskin till vettigt pris.

Effektiva nätdelar har elektronik

Faktum är att de mindre svetsarna kanske är de som ökat mest i prestanda. En svets som drivs på en fas 240 Volt har numer vanligen en så kallad "switchad" nätdel med låga effektförluster. Dessa typer av svetsar kallas också för "inverter". Det är liknande grundkonstruktion på nätdelar som finns i annan modern elektronik och som funnits för t.ex. strömförsörjning för hemelektronik.

Genom intelligenta reglerkretsar kan svetsens nätdel kompensera för spänningsfall och variationer i nätspänningen. Inte nog med det, strömmen som avges ifrån svetsen till ljusbågen kan även den regleras för att bli stabil. Därtill kan olika elektroniska skydd gå in och snabbt strypa överbelastningar av olika slag.

Nyckelkomponenter i dessa svetsar är IBGT-transistorer och MOS-fet transistorer. Dessa komponenter utvecklar låg värme i switchade applikationer med högfrekvensanpassade transformatorer som har effektiva magnetiska egenskaper.

Välja svets och prisnivå för hobbygaraget

Vilken prisklass man satsar på är en plånboksfråga. Det viktigaste är att man får rätt svets i förhållande till användningsområde. Vill man ha en att växa i så ta då till lite marginal på strömkapaciteten. Det finns t.ex. svetsar som även klarar MIG-lödning med koppar/kisel. Det kan passa om man vill jobba mer i karosseriplåt eller om man vill foga ihop lite mer udda saker där lägre värmeutveckling är önskvärd.

Svetskapacitet

Mycket ström för pengarna med inverterteknik och 400 volt. Dessutom TIG-funktion, en kombination som känns intressant. TIG-funktionen har dessutom HF-tändning. Handla den på Expondo.seStrömkapaciteten avgör storlek på svetsarbetet men också priset på svetsen. Svetsar på upp mot 200 amper är generellt sett kompetenta hobbysvetsar. När man kommer över 250 och upp mot 300 amp är det tyngre svetsjobb som är i fokus.

Strömbehovet för en MIG/MAG-svets varierar med storleken på tråd men kan sägas ligga i häraden av 30-35 amper/millimeter.

200 amp ger därmed marginal för svetsning i 6 m.m. svetsgods. Detta räcket till med råge för svetsning i en bil. Ska du där emot göra konstruktioner i tjockare plåt kanske upp mot 8-10 m.m. och kanske svetsa långa sessioner/sträckor bör man komma upp mot 300 amper.

För mer ihållande svetsning får svetsens intermitens större betydelse, d.v.s. hur länge kan den vara igång utan att behöva vila/svalna. Detta anges som ett procenttal och varierar med vilken ström som tas ut. Vanligen brukar en svets klara kontinuerlig användning på halva kapaciteten och på full effekt kan den gå ner till bara 25 procent av tiden. Ofta avser man körtiden under t.ex. 10 minuter. Har man t.ex. 40 procent intermitens kan du bara köra 4 minuter av de 10 och 6 minuter behöves för vila/avsvalning.

För mer ihållande svetsning och med höga strömmar krävs i regel kylda slagpaket, d.v.s. det svetshandtag som du svetsar med måste blir kylt av en extra kylutrustning. Detta blir nödvändigt i yrkesmässiga sammanhang. Alternativet är att låta svetsmaskinen och slangpaket vila. För mindre svetsarbeten blir det automatiskt viloperioder så i hobbygaraget är det sällan något problem.

Kom igång med svetskurs

Verkar det roligt att kunna svetsa - boka då in en introduktionskurs i svetsning. Det är det snabbaste sättet att komma igång.

  1. Du kan bättre välja rätt svets för dina behov.
  2. Ta med dig en svets för att även få den testad, fungerar den/ eller är det något fel på den?
  3. Få bra tips på hur man hanterar svetsning rent maskinellt
  4. Grunder och förståelse i svetsfysiken med ström - skyddsgas - tillsatsmaterial - oxidbrytning - värmespridning - krympspänningar och deformation

Kontakt

Lindes Garage

Skolgatan 1a

Mullsjö, Sweden

Email: info [AT] classicautorestore [DOT] se

Telefon: +46722507270

Webb: classicautorestores.se

Repetera kursernas innehåll på garagesupport.se
Till gamla garagesupport