På denna webbplats används cookies som vi lagrar på din dator för att förstå hur webbplatsen fungerar.

*

Lindes Garage - Classic Auto Restore

Kurser i svetsning och plåtformning

En färg eller lack kan inte ha alla egenskaper, d.v.s. både ha bra fäste, ha hög täthet, hög glans, hög slitstyrka och briljant kulör. Därför behöver vi dela upp egenskaperna i flera lager.

Epoxi grundfärg

Grundfärgens viktigaste egenskap är att skapa fäste mot underlaget och att skapa ett tätt skikt så inte syret kan oxidera plåten. Grundfärgen ska ge bra fäste för nästa lager, t.ex. spackel eller lack. Beroende på vilka typer av grundfärger man använder så kan det krävas fler lager av grundfärg. I sin enklaste och säkraste form så används en 2-komponents epoxigrund som både ger fäste och täthet.

Etsande grundfärg - washprimer

Ett sätt att få bra fäste är att använda s.k. washprimer. Den har en syrakomponent som tillsätts innan sprutning och som ger en etsande egenskap, betande egenskap som är bra för att få fäste i metall. En washprimer är i regel inte nog tät och kan behöva ha ett tätt lager ovanpå, t.ex. en epoxigrund.

Tvåkomponents grundfärg

När man säger tvåkomponentfärg eller 2-komponent så säger det bara att det är två saker man blandar ihop innan färgen läggs på. Man blandar en aktivator eller härdare som oftast betyder att färgen blir mer kemiskt stabil och inte blir lika påverkbar av andra lager av lösningsmedel. En washprimer med etsande egenskaper är som regel 2K eftersom syrakomponenten inte är iblandad från början. En washprimer som är 1K är som regel inte etsande. Det finns tom färger som kallas "etchprimer" och som är 1K, räkna inte med att det finns en äkta etsande egenskap.

Det finns flera sätt att få en färg stabil. Vissa färger härdar genom luftens fuktighet och andra genom uv-ljuset. Färgkemin har blivit mer komplex och det finns mer att välja på än någonsin så den kloke ser till att läsa på inför ett lackjobb.

Grundfärg med god krypförmåga

Det kan låta konstigt men en grundfärg ska krypa ner i den eventuellt ojämna yta som vi lämnar efter oss då vi blästrat eller slipat med rondeller. Ibland pratar man om penetrationsförmåga men det kan passa bättre att tänka "grundfärgens krypförmåga" hör.

De flesta grundfärger av idag är sammansatta för att möjliggöra snabb process i lackverkstaden. Företagen som arbetar med skadereparation tjänar mer när arbetet går fort att genomföra. Detta faktum tillsammans med miljöaspekter gör att dagens grundfärger inte är bra på att krypa ner i repor och ojämnheter som blir kvar i plåtytan då den blästrats och rostlagats. Detta är dock inget problem då dagens moderna fordon inte får riktas och bearbetas på karossens ytor. Man byter alltid hela segment och då är finishen av hög kvalitet.

Annorlunda blir det i klassiksa fordn som blästras och rostlagas. De får en tydligt ojämnare yta med djupa sliprepor och liknande. Det blir helt enkelt luftfickor kvar på en slipad eller blästrad yta och finns det luft så finns det fukt som kommer att kondenserar när temperaturen faller.

Om detta känns som ett problem ska man titta närmare på Novol - som är en europeisk fabrikant av all tänkbar lackkemi. De har en speciellt framtagen produktserie för att matcha behoven då man renoverar veteranbilar och klassiska fordon. I detta segment finns allt från grundfärg och spackel till kulörer och klarlack, allt anpassat för klassiska fordon.

När det kommer till Novols epoxigrund har den extremt bra krypförmåga till kostnanden av en längre torktid. Om du inte har problem med att vänta ett dygn innan slipning så är denna grundfärgen ett mycket bra val. Den har även en tixitrop egenskap som gör det möjligt att lägga färgen extremt tjockt. Den är i grunden kemiskt sammansatt för att ge maximalt utbyte och har även kemi som ger ett aktivt rostskydd. Detta passar särkilt bra på klassiska fordon vilket gör den extra intressant. Den har fått EU-godkännande för att användas på klassiska fordon.

I övrigt finns flera andra intressanta produkter i detta segment som kallas Novol for Classic Car. Novol säljs av Verktygsboden på den svenska marknaden.

Viktigast att veta om grundfärgen du lägger på.

  • Vilka lösningsmedel eller färgtyper tål att läggas ovanpå. Om det är 1-komponents grundfärg så måste du ta reda på om den tål lösningsmedlen i den lack du sedan ska lägga ovanpå. När inte detta fungerar så får man resningar eller så kan en härdlack som läggs ovanpå spricka efter något år.
  • Vilken härdare och vilken förtunning ska du använda. Läs i specifikation för färgen vad som krävs. Köp alltid komplett och rätt komponenter för grundfärgen.
  • Fungerar grundfärgen du valt som underlag för spackel, fråga återförsäljaren eller läs i den tekniska beskrivningen.
  • Torktid inför nästa lager - är viktigt eftersom det ibland är detta som gör att lagret med grundfärg håller sig stabilt.
  • Grundfärgens täthet bestämmer hur länge den kan stå med enbart grundfärg och i vilken luftfuktighet utan att få rostskador. Förvara alltid karosser i torra uppvärmda utrymmen när projektet drar ut på tiden. Ska karossen stå i kallföråd under längre tid, lägga på en 2K solid ytlack eller kolla upp med expertis om grundfärgen du valt är nog tät.

Det värsta som kan hända med grundfärgen

Som sagts tidigare, om inte underlaget är stabilt så rasar hela bygget. En dyr lackering som läggs ovanpå ett ostabilt underlag blir ofta bortkastade pengar. Se till att skaffa en grundfärg, gärna 2K-typ, och som är avsedd för den typ av lack, t.ex. akryl, som du ska lägga ovanpå. Akryl är basen i nästan alla typer av topplacker som är lösningsmedelsbaserade. En grundfärg som är avsedd för detta är ett bra val.


Lindes Garage - för dig som vill meka och renovera