På denna webbplats används cookies som vi lagrar på din dator för att förstå hur webbplatsen fungerar.

*

Lindes Garage - Classic Auto Restore

Kurser i svetsning och plåtformning

En snygg billack tilltalar alla och stor del av resultatet bygger på ett bra underarbete. Lack kräver både planering och en del utrustning samt en avvägning av produkter och lackkemi som måste passa ihop. Är du lite av en fixare så kan det gå att åstadkomma en hel del på hemmaplan. Kanske gör det inte så mycket med lite färgdam på golv och hyllor i garaget, för dammar gör det. Någon typ av ventilation med filtrerad luft brukar vara framgångsrikt. Med lite finurlighet så går detta att lösa och det behöver bli så dyrt.

Personligt skydd

Se till att du skyddar dig, skydd som overall, luva, kolfiltermask och handskar är nädvändigt eftersom lösningsmedel är skadligt.

Att lacka utan en bra kolfiltermask utrustad med rätt typ av gasfilter är rent direkt hälsovådligt. Se till att ha fräscht kolfilter efter som de kan ta upp föroreningar och bli "mättade" då de lagras med fri tillgång till luft. Hur mycket man ska skydda sig för en "hobbylackering" går alltid att diskutera men det som är nämnt här bör nog vara ett absolut minimum. Om tillgång till friskluftsmask finns så tänk på att den måste kopplas via ett reningsfilter till kompressorn bestående av partikelfilter och kolfilter (vanligtvis 2-3 burkar som sitter i serie). Kompressorluft är inte nog ren för att andas in direkt, den innehåller t.ex. olja.

När det gäller lacker så är epoxi och polyuretan sådana man ska vara extra försiktiga. Lacker kan också avge skadliga ämnen i form av damm då de slipas eller ångor då de hettas upp, t.ex. vid svetsning eller färgskrapning med värmepistol.

Du behöver även andningsskydd vid användning av vattenbaserade lacker. Då är inte problemet lösningsmedlet som är vatten utan färgpartiklar och tillsatser för att t.ex. färgen inte ska mögla.

Bort med rost

Innan någon typ av grund kan läggas så måste ett bra fäste för grunden skapas. Det innebär som minst att man får matta ner gammal lack och ibland också att man slipar ner till ren metall.  Det är också viktigt att göra rent lacken innan från silikoner och andra rester från vax m.m.

rost_1

Har du därför lagt ner en massa timmar på rostlagning så tulla inte på underarbetet om du vill att det ska hålla.

Varför ska man slipa plåtrent?

Man vet aldrig vilka typer av spackel och lacker som använts på bilen tidigare. Detta gör lackprojektets resultat lite osäkert. Man kan t.ex. får resningar då gammal färg inte är av tvåkomponenttyp med härdare. Gamla spackellager kan ge blåsbildning o.s.v. Är det gamla underarbetet riktigt gjort? det kan vara svårt att avgöra. Troligtvis får riktningsarbete göras ändå och ibland är det bättre att göra ett nytt underarbete direkt från ren plåt än på gammal lack.

Spackla och rikta upp ytan

Om det finns behov av att lägga på tjockare lager av plast för att få karosslinjerna att stämma så bör dessa partier stå och åldras innan slipningen görs. Det låter inte helt klokt men låt säga att du behöver mer än 3 m.m. spackel, kanske upp mot 5-8 m.m. Då behöver dessa lager få härda till och stå vilande, gärna flera veckor innan de slipas för att sedan grundas.

Spackel har en tendens att sjunka ihop den första tiden. Den framslipade perfekt ytan är därför inte helt beständig på arbeten som forceras fram. Det kommer man ifrån om man låter spacklade ytor stå i veckor eller till och med i månader. Här är det alltså en fördel om underarbetet får ta tid.

Grundfärg

För att få maximalt fäste så användes tidigare "etsande grundfärg" som vanligtvis är tvåkomponents färg, d.v.s. det är två saker du blandar samman innan du sprutar den. Det kan vara någon typ av syraliknande komponent som kemiskt gör metallen mer "vidhäftbar". Vidare innehåller grundfärger komponenter som gör att den dämpar rostangrepp.

Grundfärg med epoxi används också nu mer och har fördelen av att vara en relativt tät färg som stänger ute syre och luftburen fukt. Epoxi används också för att kapsla in lager av spackel så att de blir stabila.

Vissa typer av grundfärg t.ex."Zinkromat" eller "Blymönja" är inte etsande utan poängen är i stället att man manipulerar den elektrolytiska spänningskedjan för att minska rostangreppen. Blymönja går i princip inte att köpa längre då bly inte får användas i färg längre.

Rak i plåten

slipreporSliprepor som är kvar i underlaget ger en ojämn yta och påverkar reflektionen. Rak i plåten brukar vara förknippat med hög ytnoggrannhet. Ganska ofta är det nödvändigt att lägga någon typ av riktlager t.ex. ett lager polyesterspackel som handspacklas på större ojämnheter. Där efter sprutas ett mer eller mindre tunt sprutspackellager eller en s.k. "filler". Mellan varje lager som läggs på så är målet att jämna ut avvikelser i plåtens yta som annars kan ge avvikande reflexer i den spegelblanka lacken. Ska topplacken vara blank svart så måste man vara extremt noggrann eftersom blank svart producerar extremt bra spegelreflexer.

Innan underarbetet kan anses vara avslutat så gäller också att få bort alla grova sliprepor som skapats då man riktat ytan. Det är en procedur i sig och det är viktigt att man får bort dessa innan topplacken läggs. Underarbetet avslutas ibland med att lägga en färganpassad grund för att underlätta färgtäckningen i topplacken.

Professionella lackprodukter, akryl, polyuretan m.m

siliconeKratrar där färgen trängs bort, ibland kallat "silikonfläckar". Beror ofta på rester av rengöringsmedel, vaxrester m.m.Ska du lacka med professionella lackprodukter för bilar så är det viktigt att använda grundkomponenter från samma segment. Ofta så har dessa lackprodukter starkare lösningsmedel och det kan ställa till det rejält. Givetvis kan man göra småskaliga prov innan man gör det stora jobbet för att säkerställa om det man har funkar tillsammans men säkrast är att använda komponenter ur samma lacksystem. I princip kan man inte testa långtidsegenskaper eller marginella skillnader inför ett lackprojekt, bara de största mest besynnerliga misstagen kan upptäckas. Lägger du ner mycket arbete, köp produkter från samma leverantör och produktsegment för att säkerställa kvalitén.

Om man inte använder professionella produkter för billacker så är det kanske fråga om lacker som lättare kan skadas eller lösas upp av avfettning. T.ex. så är bättringsfärg på sprayburk oftast känslig för lösningsmedel. Man kan alltså inte räkna med att sådan lack står sig lika bra då lacken ska grovrengöras från t.ex. vägsalt. Det finns dock färgbutiker som kan blanda bättringsfärg med härdare i sprayburk, men den måste användas inom 4-10 timmar innan den härdar i sprayburken.

Lägg på topplacken

apelsinskal_2Mörka kulörer avslöjar mer än ljusa kulörer om ytans beskaffenhet. Här en yta som inte inte flutit ut helt.Nu vill vi att det blir blankt utan apelsinskal och "rinnsymtom". Rätt viskositet, rätt temperatur, rätt lufttryck och rätt färgmatning i pistolen och till sist rätt mängd på objektet med rätt avdunstningstid mellan lagren. Det är mycket timeing för att det ska bli bra. Här är ofta erfarenhet dyrköpt men givetvis möjlig att lära och utföra på hobbybas. Lack är relativt dyrt och när man gör de större felen så kostar det både tid och ny lack.

Klarlack

Vill du ha extra glans så lägg på en klarlack överst. Den ger lacken ett extra tätt skydd och du har en mer tålig lack. Klarlack ger också mer lyster eftersom den fångar upp ljuset och leder ljuset i klarlackslagret, ungefär som i en glasskiva som målas på baksidan. Med klarlack så får man också en mer polerbar yta.

Damm och apelsinskal i lacken

Våtslip och polering är till för de som vill ytterligare förbättra ett lackeringsresultat. Arbetet är inte så svårt men kräver lite tålamod. Resultatet är ofta förbluffande och ingen skulle gissa att arbetet är gjort i ett hobbygarage.

Slipning och polering tar bort alla ojämnheter som kommit till genom ojämn färgpåläggning. Man måste dock se till att det finns ett visst färglager att slipa i så att inte lacken går hål på vid slipningen. Om man kalkylerar med en omgång klarlack på toppen så finns utmärkta möjligheter att få ett fint resultat vid polering.

 


Lindes Garage - för dig som vill meka och renovera