Svetskurs

Fortsättningskurs i TIG-svetsning eller MIG/MAG - svetsning i bilplåt

Bild på svetsarbete med TIG i bilplåt av stål

Svetskurs steg 2

Om du mer specifikt vill renovera bilkarosser och vill lära mer om TIG eller MIG/MAG-svetsning i karosseriplåt, är detta kursen du ska välja. Målet är att lära hur man gör högkvalitativa svetsar av olika slag i plåt så mängden spackel kan hållas nere.

Svetskurs steg 2

Fokus: bilpåt, rostrep
Typ: Forts.
Maskiner: MIG/TIG, slip, kap, klipp, nibbler
Verktyg: fil, hammare, mothåll, plåtsax
Moment: mäta, malla, klippa till, grovforma, krympa, sträcka, inpassa, svetsa, återforma
Längd: en dag
Börjar: 09.00
Slutar: 17.00


Mullsjö

Max deltagare: 2
Min deltagare: 1

Pris från
Pvt:
2900 skr. ink. moms
Ftg: 3625 skr. ink. moms

Hitta kursdatum

Bo i Mullsjö

Resa till Mullsjö

Det går utmärkt att åka tåg till Mullsjö. Väl framme är det bara ca. 15 minuter gångväg till kurslokal eller boende.


Lindesberg

Max deltagare: 4
Min deltagare: 2

Pris från
Pvt:
2900 skr. ink. moms
Ftg: 3625 skr. ink. moms

Hitta kursdatum

Bo i Lindesberg


Vill du ha ett eget kursdatum, gör en förfrågan.
Tel. 0722507270


 

Svetskurs med övning i karosseriplåt

I den här svetskursen övar du på moment som gör det lättare att laga, passa in och svetsa ny plåt på plats i en kaross. Detta är typiska moment när man lagar rost i en kaross eller bygger om och modifierar bilkarosser.

Svetskursen lär inte enbart ut hantverket att svetsa utan också arbetet med slip- kap- fil- och klippmaskiner för att anpassa plåtdelar till befintlig kaross. Efter och under tiden man svetsar är det viktigt att arbeta med formningsarbete på och intill svetsfogen. För detta används olika typer av hammare, filar och mothåll som får plåtens ytor att få rätt storlek och form.

Kurs med fokus på svetsning och rostlagning

Vid rostlagning är det vanligt att mindre bitar med ny plåt ska svetsas på plats. En av utmaningarna i rostlagning är att svetsa med minimal deformation eller att efterbearbeta svetsfogen för att återställa plåtytan så att ursprunglig form fås tillbaka. Du lär dig hur viktigt det är med inpassning och vad som kan snabba upp det arbetet. Lite översiktligt får du en arbetsmodell som gör att mängden spackel kan hållas nere och totalt sett ökar detta kvalitén på ditt arbetet.

Svetsa formbara svetsfogar

De absolut finaste jobben görs med formbara svetsfogar. Mjuka och formbara svetsfogar underlättar betydligt möjligheten att återställa ytor man svetsat på men det kräver att man kommer åt både fram och baksida av karosseriplåten.

Svetsa mot stängda utrymmen

Det är givetvis inte alltid baksidan är åtkomligt. En tröskellåda är typiskt ett stängt utrymme och då man svetsar mot stängda utrymmen finns bara en sak att göra - optimera för minsta mängd värmetransport och krympdeformation. Det kan göras med flera metoder eventuellt i kombination beroende på hur viktigt man tycker detta är.

Kursen sätter fokus just på de delar i karosseriarbetet som har att göra med svetstekniker i tunn plåt som ger kontroll av ytors krökning. Detta börjar redan vid inpassning av plåtpaneler. Oavsett om du tillverkar delar själv eller renoverar med färdiga reparationsplåtar/ekonomiplåtar blir kursen en bra start på ditt arbete.

Typiska delmoment i rostlagning

  1. Mät upp ytor - betyder att man tar reda på vilken krökning en yta har och hur stor den är innan gammal plåt tas bort. Detta är bra att veta längre fram vid efterbearbetningen.
  2. Kapa bort - d.v.s. gammal rost tas bort genom att kapa, såga eller skära ut det rostskadade partiet.
  3. Enkel formning av reparationsplåt - då man själv ofta klipper till mindre lagningsbitar som behöver få enkel grundläggande form eller så finns färdig fabrikstillverkad reparationsplåt.
  4. Inpassning i kaross - innebär att reparationsplåt ska passas in där man tidigare kapat bort rostskadad plåt. Här är det bra med effektiva och precisa metoder för inpassningar. Med rätt verktyg blir inpassningen också lättare. En bra inpassning gör svetsningen betydligt lättare och med mindre deformation i nästa steg.
  5. Välj svetsmetod, TIG eller MIG/MAG - och utifrån det metodiskt svetsa reparationsbiten på bästa sätt för att minska risken att plåten slår sig, då kan mängden spackel hållas nere.
    5a - svetstekniker för minsta krympning
    5b - svetstekniker för bästa formbarhet
  6. Efterbearbetning - betyder att färdig svetsfog och intilliggande plåtytor efterbearbetas så att plåtytorna får så rätt storlek och form som möjligt. Arbete görs med olika fil- och slipmaskiner, karosserihammare, karosserifil och mothåll. Under efterbearbetningen används mätningarna på ytans krökning från steg 1.

Under kursdagen lär du dig använda olika typer av hammare och mothåll för att efterbearbeta svetsfogar så rätt form återfås.När alla moment är klara är målet att vi ska ha lagat i med ny frisk plåt och samtidigt ha så korrekt form som möjligt på karosseriytan.

De 6 momenten har sammantaget stor betydelse för slutresultatet. Om mängden spackel kan hållas nere ökar livslängden och kvalitén på det utförda arbetet. Risken är annars att lagret med spackel sakta sjunker ihop och den lackade ytan blir ojämn efter några år.

Kursdagen - öva på karosserireparation

Under kursdagen görs övningar på förpreparerade plåtar ca. 40x40 cm som har svagt krökt yta genom formning i  engelskt hjul. Du lär dig skillnaden mellan "stumfog" och "överlappsfog", vilka verktyg som du behöver och hur du använder dem.

Med övningsplåtarna lär du dig att göra överlappsfog och eller stumfog (kant i kant). Det blir väldigt tydligt under övningsdagen vilka hammare och mothåll samt viken svetsteknik du ska välja beroende på arbetssätt och resultat. Du ser också hur enkla men mycket effektiva mätverktyg du själv kan skapa under arbetets gång för att få ett superfint resultat.

Nerslipning av svetsfog före bearbetning. Här gäller det att inte förtunna plåten vid sidan av svetsfogen. Roterande fil på vinklad slipmaskin är ett bra verktyg för detta.När svetskursen är över vet du vilka moment som är särskilt avgörande och har fått prova utvalda verktyg som underlättar och snabbar upp ditt arbete. Med dig hem har du en övningsplåt och eventuellt bilder du tagit under dagen.

Sist men inte minst - du har också en mental modell för hur plåt krýmper och ger deformation. En superviktig detalj för varma formbara fogar är att dela upp svetsarbetet i mindre sessioner och starta upp efterbearbetningen tidigt som i sin tur kan bespara stora bekymmer.

Kursen pågår mellan 09.30 - 17.00

Innan kursen startar ca 09.00 - 09.30 har vi lite "kurssnack" och du blir bjuden på fika.

Plats: Lindes Garage i Mullsjö

Boka: Leta kursdag på bokningssidan

Datum för kursstarter: Kolla först efter befintliga kursdatum i kurslistan. Finns inga datum som passar - Ring 0722507270 och rådgör om datum som passar dig. När kommer fram till datum som passar dig kan vi publicera det så eventuellt någon mer kan boka in sig.

Välkommen/ Handledare Christer Linde

Tags:

Kontakt

Lindes Garage

Skolgatan 1a

Mullsjö, Sweden

Email: info [AT] classicautorestore [DOT] se

Telefon: +46722507270

Webb: classicautorestores.se