Meka och renovera

Ett bra underarbete gör att en billackering håller längre och ser bättre ut. Om du vill jobba med underarbetet så kan det löna sig bra bara du vet hur du ska göra och att du har rätt produkter.

Det mest vanliga för oss som vill ha en veteranbil/entusiastbil är förmodligen att karosseriet är rostskadat eller krockskadat. Karossen blir därmed något centralt som många renoveringsprojekt startar med.

En färg eller lack kan inte ha alla egenskaper, d.v.s. både ha bra fäste, ha hög täthet, hög glans, hög slitstyrka och briljant kulör. Därför behöver vi dela upp egenskaperna i flera lager.

Rostiga bromsar förknippas oftast med utvändig rost på bromsskivor och bromsok men även insidan rostar. Till hjälp har du bromsvätsketestaren som talar om när risk för rostbildning finns

En bra lack kräver både planering och en del utrustning samt en avvägning av produkter och lackkemi som måste passa ihop. Är du lite av en fixare så kan det gå att åstadkomma en hel del i ett vanligt garage. Någon typ av ventilation med filtrerad till-luft brukar vara framgångsrikt. Med lite finurlighet så går detta att lösa och det behöver bli så dyrt.

När motorns olja blir förorenad ser man det lätt på stickan, den blir mörk av alla föroreningar som talar om att den behöver bytas. I en växellåda eller bakaxel finns vanligtvis ingen sticka så hur många vet hur oljan ser ut där? Hur vet man att den är bytt eller att den behöver bytas?

Previous Next

Om man vill reparera karosser kan ekonomiplåt vara en lösning. Det är en slags fabricerade halvstora plåtdelar som spar tid vid reparationer. De är gjorde efter hur omfattande rostskador brukar drabba aktuell modell.

När man tvättat bilen kan vatten som dröjer sig kvar orsaka sämre bromsar och onödiga servicekostnader på sikt. Vatten och stål skapar rost som du säkert vet. Håll alltså bromsskivorna så torra som möjligt. I bland kan man själv orsaka större skada än man tror t.ex. då man tvättar bilen, men det är lätt att undvika.

Rostskadors omfattning är ofta svåra att bedöma vid en första anblick. Erfarenheten är ofta att arbetet blir ungefär 3 gånger större än man först kunde bedöma.

Dags att vinterförvara entusiastbilen? Sen höst, en tidpunkt när det kan passa att lägga in lite service och underhåll, för vad händer under vintern?

Att börja en karosserirenovering med en redan blästrad kaross är både renare och trevligare. Det kan vara klokt att lämna bort hela karosser till någon som är bra på blästring av bilplåt men varför inte själv blästra andra detaljer som fram och bakvagn och andra mindre detaljer.

ECU - Electronic Control Unit är ett vanligt namn för den enhet som styr bränsleinsprutningen på fordon från slutet av 60-talet fram till mitten på 80-talet. Det är möjligt att med relativt enkla medel felsöka även om det anses vara svårt, det saknas t.ex. felkoder och diagnostik.

Kontakt

Lindes Garage

Skolgatan 1a

Mullsjö, Sweden

Email: info [AT] classicautorestore [DOT] se

Telefon: +46722507270

Webb: classicautorestores.se

Repetera kursernas innehåll på garagesupport.se