ECU - Electronic Control Unit är ett vanligt namn för den enhet som styr bränsleinsprutningen på fordon från slutet av 60-talet fram till mitten på 80-talet. Det är möjligt att med relativt enkla medel felsöka även om det anses vara svårt, det saknas t.ex. felkoder och diagnostik.
När motorns olja blir förorenad ser man det lätt på stickan, den blir mörk av alla föroreningar som talar om att den behöver bytas. I en växellåda eller bakaxel finns vanligtvis ingen sticka så hur vet man om oljan behöver bytas eller fyllas på?
Rostiga bromsar förknippas oftast med utvändig rost på bromsskivor och bromsok men även insidan rostar. Till hjälp har du bromsvätsketestaren som talar om när fukten blir för hög och risk för rostbildning finns.
När man tvättat bilen kan vatten som dröjer sig kvar orsaka sämre bromsar och onödiga servicekostnader på sikt. Vatten och stål skapar rost som du säkert vet. Håll alltså bromsskivorna så torra som möjligt. I bland kan man själv orsaka större skada än man tror t.ex. då man tvättar bilen, men det är lätt att undvika.
Dags att vinterförvara entusiastbilen? Sen höst, en tidpunkt när det kan passa att lägga in lite service och underhåll, för vad händer under vintern?
Vill du komma igång med att svetsa och laga rost i veteranbilar eller modifiera fordonskarosser så blir vissa specifika verktyg särskilt intressanta.
Råkar du ha en gammal svets som börjar bli sliten kan ibland reservdelar vara dyra eller svåra att få tag på. Om det är just slangpaket med svetshandtag som behöver lagas finns möjligheten att uppgradera till modern modell.
Den som tänkt köpa ny svets kan få fundera över om det ska bli en invertersvets eller ej. Det framställs som en modern energieffektiv teknik vilket det också är.
Att börja en karosserirenovering med en redan blästrad kaross är både renare och trevligare. Det kan vara klokt att lämna bort hela karosser till någon som är bra på blästring av bilplåt men varför inte själv blästra andra detaljer som fram och bakvagn och andra mindre detaljer.
En bra lack kräver både planering och en del utrustning samt en avvägning av produkter och lackkemi som måste passa ihop. Är du lite av en fixare så kan det gå att åstadkomma en hel del i ett vanligt garage.
Ett bra underarbete gör att en billackering håller längre och ser bättre ut. Om du vill jobba med underarbetet så kan det löna sig bra du vet hur du ska göra och att du har rätt produkter.
Underkategorier
Service
Löpande underhåll på äldre bilar
Maskiner och verktyg
Maskiner och verktyg är det som för arbetet framåt
Lackering
Ytbehandling och rostskydd för äldre bilar