En färg eller lack kan inte ha alla egenskaper, d.v.s. både ha bra fäste, ha hög täthet, hög glans, hög slitstyrka och briljant kulör. Därför behöver vi dela upp egenskaperna i flera lager.
Epoxi grundfärg
Grundfärgens viktigaste egenskap är att skapa fäste mot underlaget och att skapa ett tätt skikt så inte syret kan oxidera plåten. Grundfärgen ska ge bra fäste för nästa lager, t.ex. spackel eller lack. Beroende på vilka typer av grundfärger man använder så kan det krävas fler lager av grundfärg. I sin enklaste och säkraste form så används en 2-komponents epoxigrund som både ger fäste och täthet.
Etsande grundfärg - washprimer
Ett sätt att få bra fäste är att använda s.k. washprimer. Den har en syrakomponent som tillsätts innan sprutning och som ger en etsande egenskap, betande egenskap som är bra för att få fäste i metall. Det är ockås bra ur ett oxidationsperspektiv. En washprimer är i regel inte nog tät och kan behöva ha ett tätt lager ovanpå, t.ex. en epoxigrund. Täta lager kan även läggas högre upp ovanpå lager av spackel eftersom de oftast är hygroskopiska.
Tvåkomponents grundfärg
När man säger tvåkomponentfärg eller 2-komponent så säger det bara att det är två saker man blandar ihop innan färgen läggs på. Man blandar en aktivator eller härdare som oftast betyder att färgen blir mer kemiskt stabil och inte blir lika påverkbar av andra lager av lösningsmedel. En washprimer med etsande egenskaper är som regel 2K eftersom syrakomponenten inte är iblandad från början. Av det skälet levereras syrakomponenten i plastflaska. Grundfärgen blandas i "icke metallisk behållare" dvs ej i plåtburk utan i glas eller plast.
Det finns flera sätt att få en färg stabil. Vissa färger härdar genom luftens fuktighet och andra genom uv-ljuset. Färgkemin har blivit mer komplex och det finns mer att välja på än någonsin så se till att läsa på inför ett lackjobb.
Grundfärg med god krypförmåga
Det kan låta konstigt men en grundfärg ska krypa ner i den eventuellt ojämna yta som vi lämnar efter oss då vi blästrat eller slipat med rondeller. Ibland pratar man om penetrationsförmåga men det kan passa bättre att tänka "grundfärgens krypförmåga".
De flesta grundfärger av idag är sammansatta för att möjliggöra snabb process i lackverkstaden. Företagen som arbetar med skadereparation tjänar mer när väntetider/ torktider blir korta. Detta faktum tillsammans med miljöaspekter gör att dagens grundfärger inte är bra på att krypa ner i repor och ojämnheter som blir kvar i plåtytan då den blästrats och rostlagats. Detta är dock inget problem då dagens moderna fordon inte får riktas och bearbetas på karossens ytor. Man är hänvisad till att byta hela segment och panelr och då är finishen av hög kvalitet.
Annorlunda blir det med klassiska fordon som blästras, slipas och rostlagas. De får en tydligt ojämnare yta med djupa sliprepor och liknande. Med för snabb process och partikelstorlek i till exempel grundfärg bildas det helt enkelt luftfickor kvar på en slipad eller blästrad yta och finns det luft så finns det fukt som kommer att kondenserar när temperaturen faller.
Om detta känns som ett problem ska man titta närmare på leverantörer som uttalat marknadsför grundfärger passande klassiska fordon. Några fabrikat som har detta är Glasurit, Debeer och Novol.
Det är lite olika hur de marknadsförs men Novol har en hel serie produkter anpassade för klassiska fordon medan andra fabrikat har nyckelprodukter för att matcha behoven då man renoverar veteranbilar och klassiska fordon.
Slipgrund
En annan typ av grundfärg är den så kallade slipgrunden. Som den antyder så ska man slipa den och avsikten är att få bort ojämnheter. Av det skälen har man gjort färgen mer fyllande så att lagret ska bli tjockare. Det blir en grundfärg kan erbjuda bättre egenskaper för slipning för att få ytorna jämna och raka.
I det här sammanhanget blir färglagren tjockare och fokuset ligger på att få en färg som har fina avverkningsegenskaper då man slipar den. En helt annan produkt som har fina avverkningsegenskaper är sprutspackel men som har fått dåligt rykte när användarna inte använt produkten enligt de grundläggande instruktionerna med tätskikt, så kallad "sealer". Det i sin tur kan ge blåsor i lacken som sägs bero på att fukt trängt in eftersom tätskikt saknas.
En slipgrund är delvis ett alternativ till sprutspacklet men är en mer homogen produkt, det vill säga med så liten förmåga som möjligt att vara hygroskopisk så fukt kan ta plats.
Sealer
Ytterligare en typ av grundfärg är det man kallar "sealer" eller kanske vi kan säga isolatorfärg. Den läggs när man vill säkra att lagren av underarbete ska vara stabila över tid men också ifall man misstänker att lagren skulle kunna störa varandra. Därför kan en sealer läggas både före och efter.
Så har det varit exempelvis med sprutspackel tidigare men även denna produkt är bättre nu för tiden. Kemin för sprutspackel har varit annorlunda uppbygd och då kunde man bara få stabilitet när lagren isolerades från övriga produkter. Att sprutspackel var och på ett sätt fortfarande är omtyckt av vissa, ligger i slipbarheten som är i superklass. Det vill säga en extremt bra egenskap i att få raka ytor med minimal slipinsats. Men för arbeten som ska stå i många år vill man försäkra sig om att de förblir stabila.
Viktigast att veta om grundfärgen du lägger på
När det är dags för lackarbeten ska du alltid söka reda på teknisk dokumentation för produkten. Den är overdelig för att lyckas. Försök undvika att experimentera med olika härdare och förtunning om du inte verifierat vet att det fungerar. Det finns även deffekter som kan uppkomma först efter 3-6 månader eller mer för kombinationer som inte fungerar tillsammans. Dra altså inte slutsatserna för snabbt.
- Vilka lösningsmedel eller färgtyper tål att läggas ovanpå. Om det är 1-komponents grundfärg så måste du ta reda på om den tål lösningsmedlen i den lack du sedan ska lägga ovanpå. När inte detta fungerar så får man resningar eller så kan en härdlack som läggs ovanpå spricka efter något år.
- Vilken härdare och vilken förtunning ska du använda. Läs i specifikation för färgen vad som krävs. Köp alltid komplett och rätt komponenter för grundfärgen.
- Fungerar grundfärgen du valt som underlag för spackel, fråga återförsäljaren eller läs i den tekniska beskrivningen.
- Torktid inför nästa lager - är viktigt eftersom det ibland är detta som gör att lagret med grundfärg håller sig stabilt.
- Grundfärgens täthet bestämmer hur länge den kan stå med enbart grundfärg och i vilken luftfuktighet utan att få rostskador. Förvara alltid karosser i torra uppvärmda utrymmen när projektet drar ut på tiden. Ska karossen stå i kallföråd under längre tid, lägga på en 2K solid ytlack eller kolla upp med expertis om grundfärgen du valt är nog tät.
Det värsta som kan hända med grundfärgen
Som sagts tidigare, om inte underlaget är stabilt riskerar otrevligheter att hända. En dyr lackering som läggs ovanpå ett ostabilt underlag blir ofta bortkastade pengar. Se till att skaffa en grundfärg, gärna 2K-typ, och som är avsedd för den typ av lack, t.ex. akryl, som du ska lägga ovanpå. Akryl är basen i många typer av topplacker som är lösningsmedelsbaserade. En grundfärg som är avsedd för detta är ett bra val.