Svetskurs 1.2 bilplåt 2D - Mullsjö tor 13-14 apr
Kurs genomförs
Svetskurs 2 dagar MIG/MAG och TIG
Typ: Nybörjarkurs
Öva i: Stål/aluminium
Öva med: MIG/MAG/TIG
Tekniker: kortbåge-MIG/MAG, PULS-mig/mag, AC-tig, DC-tig, PULS-tig, cold SPOT-tig
Längd: två dagar
Börjar: 09.00
Slutar: 17.00
Max deltagare: 2
Min deltagare: 1
Ort: Mullsjö
Lunch och fika ingår
Behöver du boende?
När så tunna material som 1 mm stålplåt eller tunnare ska svetsas samman är en av svårigheterna att balansera med smältans energi i delningen och samtidigt slippa deformation och att plåten slår sig. För att få ett bra slutresultat finns i princip två ytterligheter att variera sig mellan.
Svetsa för minsta deformation - innebär att vi vill ha så lite värmeläckage som möjligt ut till omkringliggande ytor. Denna teknik används då stängda utrymmen lagas som exempelvis en tröskellåda.
Svetsa för maximal formbarhet - är att använda tekniker så grundmaterialet inte blir härdat utan tvärt om mjukt och formbart. Det gör att svetsfogen kan efterbearbetas så formen på grundmaterialet blir rätt.
Två dagar med fokus på stål 1 mm
I den här kursen svetsar vi i enbart i stål och lär oss hur både svetsning och efterbearbetning kan göras i olika situationer. Du har möjlighet att arbeta med TIG- svetsning eller MIG/MAG- svetsning eller båda.
Kursen är i princip en sammanslagning av Svetskurs steg 1 och 2 men där vi tagit bort innehåll för aluminium så både TIG och MIG/MAG ska hinnas med. På så vis kan det bästa av de båda metoderna jämföras just för projekt som är karosseriarbete. Du får också möjlighet att bekanta dig med svetsmaskiner som uppfyller behoven på ett intressant sätt.
Arbeta med fil- och kapmaskiner
Kursen innehåller också övning med slip-, kap- och filmaskiner. En viktig del i arbetet är att få plåtar anpassade i storlek så delningen där svetsen ska läggas blir jämn och väl inpassad.
Efterbearbetning av plåten
Under arbetets gång som i slutfasen arbetar vi med hammare och mothåll för att efterbearbeta. Vi mäter ytans böjning/krökning så rätt form slutligen fås vilket bidrar till att inga stora mängder spackel behövs.
Tankemodell med ena foten i svetsfysiken
Utöver att rent praktiskt öva vill kursen förmedla en logisk tankemodell med sin bas i svetsfysiken. Syftet är att bygga en förklaringsmodell kring inverkan av svetsens strömmar, gasflöden, elektroners oxidbrytning, värmespridning, elektroners kantattraktion, tillsatsmaterial o.s.v. Det gör dig bättre utrustad inför utmaningarna på egen hand med symtom-orsak-verkan-åtgärd.
Med start i svetssäkerhet och personligt skydd går vi igenom svetsproceduren för TIG och du får därmed också en inblick i vad du bör göra innan ett svetsarbete eller projekt genomförs i din hobbyverkstad eller garage.
Svetsens materialpåverkan
Objektet som svetsas i blir också påverkat av svetsningen i sig. Till exempel ändras formen men också hårdhet, sprödhet osv. Detta blir tydligt då vi går in på vad som faktiskt händer under och efter svetsningen. Metaller skiljer sig åt i hur mycket påverkade de blir och vilka möjligheter som står till buds för att minska påverkan.
Om vi bryter ned kursen delar blir det så här:
- Maskinkunskap - det vill säga hur svetsmaskinerna för TIG och MIG/MAG samt hur de är tänkta att användas och fungera. Grundläggande inställningar och justeringar för god funktion.
- Svetsfysiken - är en bas som kan förklara varför vissa problem uppkommer. Med paralleller till andra kända fysikaliska fenomen blir det lättare att förstå.
- Svetshandlaget - helt enkelt arbetet och olika sätt att hantera det praktiska svetsarbetet, olika sätt att hålla och hantera maskin och material som underlättar i svetsarbetet.
- Deformation och geometri som i detta fall handlar om hur svetsning kan förändra formen på det som svetsas. Olika strategier och hur svetsfog och uppvärmning kan användas för att påverka formen.
- Verktyg och maskiner för inpassning och efterbearbetning blir extra intressant i bilkarosser. En väl inpassad reparationsplåt gör svetsarbetet enklare och resultatet flerfaldigt bättre.
Under kursdagen arbetar vi uteslutande i stålplåt kring 0,7-1mm. Du lär dig specifikt om inställningar och strategi för tunna material.
Om du vill lära dig din egen svets så kan den tas med för att öva med. På så sätt får du en funktionskontroll på den.
Kursdagens struktur
Först av allt resonerar vi oss fram till vad ditt mål med kursen är, om och hur innehållet kan optimeras.
Kursinnehållet fortsätter sedan med förevisning uppblandat med teoretisk introduktion. Vi går igenom svetsmaskinens alla inställningar, när och varför de kan behövas i vissa situationer. Vi går igenom en ordning för hur man gör en grundinställning på en svets. Vanliga fel som kan bero på felaktigt handhavande, felaktiga inställningar eller förslitna delar.
Du får exempel och resonemang för att även kunna förstå hur svetsdeformation uppkommer och hur man kan hålla den nere.
Målet är att halva dagen blir övningstid där vi tillsammans analyserar resultat och möjliga förändringar för att påverka resultatet.
Kursdagen börjar kl 09.00 och håller på till ca 17.00 med avbrott för fika och lunch.
Ditt övningsmaterial tar du med dig hem och kanske har du svetsat samman något att visa upp.
Kursinformation
Startar | 2023-04-13 9:00 |
Slutar | 2023-04-14 17:00 |
Bokning öppen t.o.m. | 2023-04-13 18:00 |
Möjlig att avboka fram till | 2023-04-12 12:00 |
Antal platser | 2 |
Registrerad | 0 |
Tillgänglig plats | 2 |
Pris | Skr Inkl. Privat:5800 Företag:7250 |
Bra att veta | Sluten grupp |
Plats för genomförande | Lindes Garage |