Hjulbultar och muttrar kan vara blanka och ha kromliknande ytbehandling men ändå blir de rostiga. Med stålborste och ett av de moderna rengöringsmedlen för fälgar blir dom som nya.
Rosten transporteras i vätan på ett mer påtagligt sätt vintertid. Vackra hjulmuttrar blir fort belagda med oxider och det är lätt att få uppfattningen att själva bulten är rostig och eventuellt behöver bytas. Men så behöver det inte vara.
I exemplet nedan har gjorts en enkel rengöring med stålborste och en så kalla "wheel cleaner" av den typ som färgas mot lila när den kommer i kontakt med exempelvis järnoxid.
Från börja var utgångspunkten att det borde räcka med att låta muttrarna liga blötlagda i rengöringsmedlet. Det visar sig inte räcka särskilt långt. Den blå färgen som ska indikera den kemiska aktiviteten med oxiden verkar inte riktigt komma igång.
Från tidigare experiment med rengöring av metaller i sura vätskor har det varit tydligt att feta ytor gör att inte den sura kemin kan komma åt ytan man vill rengöra. Det verkar inte kräva särskilt mycket oljefilm för att det problemet ska uppstå.
Rör om med en borste i ytan
Resultatet blir helt annorlunda när man river upp ytan med en borste. Även med borst av plast gör stor skillnad men här har använts stålborste vilket går bra då ytbehandlingen verkar ha karaktären av krom.
Tågordningen på arbetet är ungefär:
- Lägg på rengöringsmedlet och riv runt med stålborsten i så medlet får kontakt med oxiderna.
- Lägg bulten åt sidan men inte längre än 2 minuter.
- Lägg på mer rengöringsmedel och riv runt med borsten ytterligare.
- Lägg bulten åt sidan i max 2 minuter
- Skölj av bulten och borsta lite samtidigt. Torka sedan av så det blir torrt.
- Om du undrar ifall all oxid är borta, lägg på en ny omgång med rengöringsmedlet.
Om medlet blir lila färgat finns oxider kvar på ytan och då kan du upprepa behandlingen.
Om medlet bara ligger som en klar vätska betyder det att oxiderna i princip är avlägsnade.
Om bulten/mutterns ytbehandling är skadad så stålet kommer fram kan viss missfärgning uppstå av det skälet. Då kommer missfärgningen inte helt att upphöra.
Fälg rengöraren kan i viss mån lösgöra rost på ordinära stålytor. Tiden då kemin är aktiv verkar vara ganska kort kort. När medlet har lagts på så handlar det om max 2-3 minuter, sedan behöver man lägga på mer eller spola av. Om medlet ligger på för länge kan stålet istället bli rostfärgat.
Låt därför inte medlet ligga kvar över natt på en stålyta eftersom det då kommer att torka in i sin tur skapar det rost.
För att denna typ av fälgrengörare inte ska skapa rost är bästa sättet att tvätta med ett basiskt tvättmedel och sedan skölja av med vatten. Nakna stålytor ska sköljas med KALLT vatten och genast torkas torra. Varmt vatten ökar risken för oxidation.
Om du inte vet var man hittar bra basiska rengöringsmedel så finns det här hos www.uniolprodukter.se. De används flitigt av husbils- och husvagnsägare eftersom de är överlägsna i att lösa växtbaserade beläggningar, rester från insekter mm utan att skada tätskikten. De löser även fett på ett bra sätt och kan därför användas både för spisen, köksluckorna och motorn.
Produkten heter Globex 80