Svetskurs steg 2
Fokus: bilpåt, rostrep
Typ: Forts.
Längd: en dag
Börjar: 09.00
Slutar: 17.00
Max deltagare: 4
Min deltagare: 2
Ort: Lindesberg
Pris: 3400 Skr inkl
Lunch och fika ingår
Mer om kursen
Behöver du boende?
Bo i Lindesberg
Detta är en svetskurs för med fokus på svetsarbeten i karosseriplåt av stål med tjocklek upp mot 1 mm. Målet är att lära ut hur man passar in, svetsar och efterbearbetar då reparationer görs i fordonskarosser. Kursen passar bra som en fortsättning på svetskurs steg 1 eller om du har någon tidigare erfarenhet med TIG.
Svetsa i tunna material med TIG- svets.
Under kursdagen lär du dig svetstekniker med TIG-svets som är anpassade för att ge fina resultat i tunna material. En av utmaningarna med svetsning i tunna material är att motverka krympdeformation som också kallas för sträckspänningar. Detta är en bieffekt som egentligen finns i all svetsning men som gör sig särskilt påmind ju tunnare svetsgodset är.
Svetsning med fokus på rätt form
Äldre bilkarosser går att laga på många sätt. Kursen vill lära ut ett koncept för hur lagningar kan göras med så liten formförändring som möjligt. Det gör att mängden spackel kan hållas nere och att även insidan ser fin ut.
Förutsättningen för fina karosserijobb börjar redan då gammal plåt ska tas bort. Ytors krökning bör mätas upp innan nya paneler eller lagningsbitar passas in. Vidare så bör svetsfogens delning och kanter vara så jämna och likformiga som möjligt innan svetsningen påbörjas.
Svetsarbete i tunn plåt underlättas av en mängd små men enkla delmoment med mätning, anpassning, val av slipmaskiner, arbete med hammare och mothåll och så vidare.
Kursen sätter fokus just på de delar i karosseriarbetet som har att göra med kontroll av ytors krökning, inpassning före svetsning samt efterbearbetning. Detta får du stor användning av oavsett om du tillverkar delar själv eller renoverar med färdiga reparationsplåtar/ekonomiplåtar.
Typiska delmoment i rostlagning
- Mät upp ytor - betyder att man tar reda på vilken krökning en yta har och hur stor den är innan gammal plåt tas bort. Detta är bra att veta längre fram vid efterbearbetningen.
- Kapa bort - d.v.s. rostig plåt tas bort genom att kapa, såga eller skära ut det rostskadade partiet.
- Enkel formning av reparationsplåt - då man själv ofta klipper till mindre lagningsbitar som behöver få enkel grundläggande form. Eller så finns färdig fabrikstillverkad reparationsplåt.
- Inpassning i kaross - innebär att reparationsplåt ska passas in där man tidigare kapat bort rostskadad plåt. Här är det bra med effektiva och precisa metoder för inpassningar. Med rätt verktyg blir inpassningen också lättare. En bra inpassning gör svetsningen betydligt enklare med mindre deformation i nästa steg.
- Använd TIG- svetsning som metod - och utifrån det metodiskt svetsa reparationsbiten på bästa sätt. Du ställer in svetsens karaktär endera för minsta deformation eller för maximal formbarhet beroende på hur åtkomliga ytorna är för efterbearbetning.
- Efterbearbetning - betyder att färdig svetsfog och intilliggande plåtytor efterbearbetas så att plåtytorna får så korrekt form som möjligt. Arbete med olika fil- och slipmaskiner, karosserihammare, karosserifil och mothåll är vanligt. Under efterbearbetningen används mätningarna på ytans krökning från steg 1.
- Krymparbete med svets förekommer till viss del i efterbearbetningen men är också rent allmänt en bra kunskap för att korrigera formförändringar vid svetsarbete.
Kursdagens genomförande
Kursdagen börjar med förevisning och resonemang om hur plåt reagerar och påverkas av svetsning. Vilka scenarion som man ställs inför beroende på om ytor är stängda (till exempel en tröskellåda) eller öppna med full åtkomlighet. Vi resonerar öppet om en mängd olika hjälpmedel som erfarenhetsmässigt ger förutsättning i att få precision i arbetet på ett tidseffektivt sätt.
Kursen har TIG- svetsning som huvudfokus eftersom dessa fogar är mjukare och därmed lättare att bearbeta med hammre och mothåll. Det finns ändå möjlighet att använda MIG/MAG-svets och öva med det om det känns mer intressant.
Som standard övar vi med svetsmaskiner ur sortimentet hos KNT i Lindesberg. Men det går även bra att ha med egen svets för att lära sig arbeta med en svetsmaskin man redan har. Det går därför bra att även ha med egen TIG eller MIG/MAG som alternativ. Skyddsgas finns i övningslokalen.
Under dagen övar du på att ersätta en del av den yta som finns på den preparerade övningsplåten. Ytan på övningsplåten är krökt som på en karossyta och du får göra alla momenten från att mäta upp ytans krökning hela vägen fram till färdig helsvets med avslipning och efterföljande handbearbetning med hammare och mothåll. Målet är att formen blir samma som innan du började vilket du kommer ha full kontroll över genom de mätlinjaler du tillverkar i början av.
Kursen innehåller övningsmoment med många olika verktyg. Förutom att svetsa och resonera om svetsmaskinens inställningar kommer du också att arbeta med:
Maskiner och verktyg
Luftdriven kapmaskin
Luftdriven filmaskin
Luftdriven bandslip, liten eller stor
Luftdriven minirondell
Flera olika hammare och mothåll
Slagfil (som var vanligt då man svetsade bilplåt med syre och acetylen)
Krymparbete med krymp- och sträckmaskin (tillverkning av mätlinjaler och formning av reparationsplåt)
Elektrisk plåtsax
Luftdriven nibbler
Handsax vänster och höger
Övningspåten tar du med dig hem som du kan ha ha som referens.
Bilder från tidigare kursgenomförande
-
På kursen gör vi ett simulerat case där en reparationsbit ska fällas in och svetsas fast i en krökt plåtyta.
Övningen tar fasta på just de delar i arbetet som är viktiga för att lyckas. Exempelvis är inpassning av reparationsplåten en stor hävstång till att lyckas med svetsarbetet. Om svetsarbetet blir lättare deformeras inte heller formen lika mycket. Vi mäter och har koll på ytans krökning under hela arbetet. Det gör att du hela tiden är medveten om hur långt från "rätt form" du är under hela arbetsproceduren.
Såhär kan en reparationsbit se ut när den klippts till. Som du ser har den ännu inte rätt form.
sv2 bpl 3 1200 9
På kursen gör vi ett simulerat case där en reparationsbit ska fällas in och svetsas fast i en krökt plåtyta.
Övningen tar fasta på just de delar i arbetet som är viktiga för att lyckas. Exempelvis är inpassning av reparationsplåten en stor hävstång till att lyckas med svetsarbetet. Om svetsarbetet blir lättare deformeras inte heller formen lika mycket. Vi mäter och har koll på ytans krökning under hela arbetet. Det gör att du hela tiden är medveten om hur långt från "rätt form" du är under hela arbetsproceduren.
Såhär kan en reparationsbit se ut när den klippts till. Som du ser har den ännu inte rätt form.
-
Här har vi tagit upp ett hål. Det ska såklart vara så det passar den planerade lagningsbiten. Här får du lära dig att göra exakt inpassning så det blir ytterst liten eller ingen spalt. Det gör det lättare att svetsa med fint resultat. Med lämpliga maskiner och bra arbetsmetod behöver det inte ta så lång tid att fo bra inpassning.
sv2 bpl 2 1200 9
Här har vi tagit upp ett hål. Det ska såklart vara så det passar den planerade lagningsbiten. Här får du lära dig att göra exakt inpassning så det blir ytterst liten eller ingen spalt. Det gör det lättare att svetsa med fint resultat. Med lämpliga maskiner och bra arbetsmetod behöver det inte ta så lång tid att fo bra inpassning.
-
Nu faller reparationsbiten in på plats. Den har fått en mer rätt form och blir lätt att svetsa in på plats.
sv2 perfect fit 1200 9
Nu faller reparationsbiten in på plats. Den har fått en mer rätt form och blir lätt att svetsa in på plats.
-
Det finns flera metoder att svetsa in en reparationsplåt på plats. Med stumfog och fin inpassning kommer nyfikna att undra var det är lagat någonstans. Även baksidan blir slät, exempelvis i ett koffertutrymme eller motorrum. Förutsatt att man kommer åt att bearbeta svetsfog och plåt med verktyg och maskiner. Det finns många olika små luftverktyg som ger bra åtkomst.
sv2 bpl 1 1200 9
Det finns flera metoder att svetsa in en reparationsplåt på plats. Med stumfog och fin inpassning kommer nyfikna att undra var det är lagat någonstans. Även baksidan blir slät, exempelvis i ett koffertutrymme eller motorrum. Förutsatt att man kommer åt att bearbeta svetsfog och plåt med verktyg och maskiner. Det finns många olika små luftverktyg som ger bra åtkomst.
-
När du börjar fästa upp plåten blir det slipning med olika metoder för att ta ner svetsrågen. Här har plåten punkfixerats med MAG.
sv2 bpl 8 1200 9
När du börjar fästa upp plåten blir det slipning med olika metoder för att ta ner svetsrågen. Här har plåten punkfixerats med MAG.
-
Du lär dig svetsa med både "varm" och "kall" fog så du ska kunna laga i både öppna och slutna karosseriytor. På bilden syns ett brännarhandtag från en TIG- svets men övningarna kan även göras med MIG/MAG-svets. Att TIG-svets är poppulärt är för att svetsfogen blir mjukare och därmed går det snabbare att få tillbaka rätt form efteråt.
preheated cold spot welding 1200 9
Du lär dig svetsa med både "varm" och "kall" fog så du ska kunna laga i både öppna och slutna karosseriytor. På bilden syns ett brännarhandtag från en TIG- svets men övningarna kan även göras med MIG/MAG-svets. Att TIG-svets är poppulärt är för att svetsfogen blir mjukare och därmed går det snabbare att få tillbaka rätt form efteråt.
-
Här pågår svetsning med "varm" fog och en sådan fog behöver efterbearbetas. Precis som man gjorde innan MIG/MAG blev tillgängligt i verkstäderna kan man fortfarande bearbeta karosseriplåt i äldre bilar. Öppna ytor där baksidan fås åtkomst kan i princip alltid återställas till rätt form.
sv2 bpl 4 1200 9
Här pågår svetsning med "varm" fog och en sådan fog behöver efterbearbetas. Precis som man gjorde innan MIG/MAG blev tillgängligt i verkstäderna kan man fortfarande bearbeta karosseriplåt i äldre bilar. Öppna ytor där baksidan fås åtkomst kan i princip alltid återställas till rätt form.
-
Här görs samma övning men med MIG/MAG-svetsning. Svetsfogen blir hårdare och man får jobba lite längre med efterbearbetningen. I den bästa av världar har man kanske tillgång till både MIG/MAG och TIG-svets. För att reparera hela karosser är det behändigt att ha tillgång till båda metoderna även om det ochså fungerar med enbart MIG/MAG.
sv2 bpl 9 1200 9
Här görs samma övning men med MIG/MAG-svetsning. Svetsfogen blir hårdare och man får jobba lite längre med efterbearbetningen. I den bästa av världar har man kanske tillgång till både MIG/MAG och TIG-svets. För att reparera hela karosser är det behändigt att ha tillgång till båda metoderna även om det ochså fungerar med enbart MIG/MAG.
-
Här har svetsning med "kall fog" gjorts. Det passar för stängda utrymmen där man inte kommer åt baksidan. Poängen är att man kan minimera deformationen som svetsning alltid resulterar i.
sv2 panel cold welding 1200 9
Här har svetsning med "kall fog" gjorts. Det passar för stängda utrymmen där man inte kommer åt baksidan. Poängen är att man kan minimera deformationen som svetsning alltid resulterar i.
-
Hammare och mothåll är bilplåtslagaren bästa verktyg under och efter svetsarbetet.
sv2 bpl 1200 9
Hammare och mothåll är bilplåtslagaren bästa verktyg under och efter svetsarbetet.
-
Här är ett av de vanligaste mothållen och en så kallad "penhammare". Du kommer säkert också inser att det kan vara bra med flera olika hammare och mothåll i varierad form.
sv2 bpl 6 1200 9
Här är ett av de vanligaste mothållen och en så kallad "penhammare". Du kommer säkert också inser att det kan vara bra med flera olika hammare och mothåll i varierad form.
-
Här arbetas med hammare och mothåll på övningsplåten för att få tillbaka ytors storlek och form. Övningsplåten kan du ta med dig hem som referens.
sv2 bpl 7 1200 9
Här arbetas med hammare och mothåll på övningsplåten för att få tillbaka ytors storlek och form. Övningsplåten kan du ta med dig hem som referens.